نوروفیدبک و درمان اختلال یادگیری کودک
اختلال یادگیری (LD) ماهیتی غیر یکنواخت دارد که این عدم یکنواختی در الگوهای تحصیلی، قوت و ضعف پردازش اطلاعات منعکس میشود. کودکان دارای مشکلات یادگیری سطوح بالایی از نسبت فعالیتهای امواج آلفا و بتا را از خود نشان میدهند که به پیشرفت فعالیتهای ذهنی صدمه میزند.
بررسیها نشان داده است که اثربخشی درمان با نوروفیدبک بر اختلالات یادگیری باعث بهبود عملکرد یادگیری در افراد میشود و اثربخشی آن تا یک سال بعد از درمان همچنان پا برجا خواهد بود. از طریق الکتروآنسفالوگرافی امواج مغزی را دریافت میکنند و مشکلات یادگیری را شناسایی میکنند.
نوروفیدبک به کاهش نسبت آلفا و تتا کمک کرده و سبب بهبود مهارت های خواندن، نوشتن و ریاضیات میشود. بررسی بیشتر زوایای روش نوروفیدبک که از روش های درمانی جدید میباشد، میتواند به پیشرفت و به کارگیری موثرتر آن در اختلال یادگیری منجر شود.
نوروفیدبک درمانی تاثیر گذار برای کودکانی می باشد که از مشکل یادگیری رنج می برند. تمرینات یادگیری برای کودکانی که از این مشکل به شکل جدی رنج می برد بسیار مفید واقع شده و باعث نمایانگر شدن تغییرات در فرد می گردد.
روش ادراکی حرکتی در درمان اختلالات یادگیری
در این روش تلاش میشود موقعیتهایی برای شخص فراهم شود تا بتواند اطلاعات را از محیط دریافت کند، به همدیگر ربط دهد و آنها را کشف کند. بازیهایی برای آموزش حرکت، تمرینات روی تخته سیاه برای هماهنگی حرکت و ادراک دیداری و حل معما در این روش استفاده میشود.
دارو درمانی اختلالات یادگیری
با وجود اینکه درباره تاثیرات دارو درمانی روی دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری مطالعات اندکی انجام گرفته است، برخی از درمانگران معتقدند باید برای این افراد دست کم به طور آزمایشی دارو تجویز کرد. «مگا ویتامین درمانی» اولین بار توسط کوت برای درمان اختلالات یادگیری پیشنهاد شد که به استفاده از ویتامینها تا حداکثر یک هزار برابر میزان مورد نیاز بدن گفته میشود
بازی درمانی
بازی درمانی نیز یکی از روشهای مفید برای کار با کودکان است، ترکیب بازی به همراه آموزش میتواند اثر بخشی درمان را بالا ببرد. بازیهایی همچون دومینوی رابطه ـ چی گمشده و بازیهای رایانهای از جمله این بازیها هستند.
کاردرمانی
یکی از راه های موثر در درمان کودکان مبتلا به اختلال یادگیری، کاردرمانی می باشد. کودکان دچار اختلالات یادگیری در زمینه ادراکات مهارت های حرکتی ، ارتباط و راهبردهای حافظه ای مشکل دارند . مرور ذهنی را بدرستی انجام نمی دهندو در سازماندهی و حافظه کوتاه مدت با ضعف مواجه هستند . به طور کلی کودکان با اختلال یادگیری در کاردرمانی از لحاظ:
· ادراکات بینایی
· ادراکات شنیداری
· هماهنگی ها (coordination)
· غلبه طرفی
· مفاهیم ذهنی و شناختی
· توانایی های درکی- حرکتی
· یکپارچگی حسی(SI)
روش شناختی و رفتاری در درمان اختلالات یادگیری
در روش شناختی رفتاری با کار بر روی باورها و رفتارها تغییرات را در شخص ایجاد میکنند. برای کودکان روشها میتواند به شکلی متفاوت انجام شود:
_آموزش کارکردهای اجرایی حافظه فعال و بازداری پاسخ
_خودارزیابی آموزش راهبردهای خود نظم دهی
_آموزش مبتنی بر هوشهای چندگانه گاردنر
_خودآموزی
_خود نظارتی
_بازآموزی اسنادی
.
کلینیک تخصصی توانبخشی کودکان توانش با دارا بودن کادر متخصص از جمله روانشناس با تخصص عصبشناسی نوروتراپیست، گفتاردرمانگر ، متخصص کاردرمانی روانسنج با همراهی مستمر با کودک دارای اختلال یادگیری(Learning disability) تمرینات هیجانی ، حرکتی و گفتاری برای این کودکان (LD) در نظر می گیرد که تاثیر بسیار زیادی در درمان اختلال یادگیری دارد.