کاربرد سنسوری روم
- توضیحات
- آخرین به روز رسانی در یکشنبه, 07 دی 1399 23:42
خدمات سنسوری روم (snoezelen) در کلینیک توانبخشی و توانمندسازی عصبی توانش
خدمات سنسوری روم (snoezelen) در کلینیک توانبخشی و توانمندسازی عصبی توانش
سنسوری روم یا روش اسنوزلن مبتنی بر تحریک حسی و آرامش آموزی است که با استفاده از وسایل و تجهیزات ویژه رنگی، نور، اشیا متحرک و صداها و بوهای گوناگون و اجسام با بافتهای گوناگون (زبری، نرمی و ...) به افراد کمک کرده و با کاهش اضطراب و بی قراری و اصلاح نارساییهای حسی، عملکرد انان را بهبود میبخشد. و همچنین باعث توانمندسازی عصبی در کودکان و ارتقا عملکردهای آنها می شود.
بیش فعالی ADHD نوعی اختلال روانی است که شامل ترکیبی از مشکلات مداوم از قبیل اختلال نقص توجه، بیش فعالی و رفتار مداخلهای است و میتواند به روابط ناپایدار، عملکرد ضعیف، اعتمادبهنفس پایین و دیگر مشکلات منجر شود. بیش فعالی در بزرگسالان بهاندازه این اختلال در کودکان شناختهشده نیست. با اینحال یک اختلال رایج در بزرگسالان است و باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی فرد شده و عملکرد او را تحت تأثیر قرار میدهد. این اختلال عاطفی و روانی در فرد خلقوخوی متغیری ایجاد میکند. بهطوریکه این افراد در سازماندهی کارهای روزانه به مشکل برمیخورند، اعتمادبهنفس و دقت کمی دارند و در روابط عاطفی و اجتماعی به مشکل برمیخورند.
مزایای سنسوری روم برای کودکان بیش فعال
مغز انسان پیچیدهترین ساختار موجود در جهان است. مغز دارای ۱۰۰ میلیارد سلول عصبی است. این سلول در هر لحظه از زمان مشغول به کار و فعالیت هستند که نتیجه آن شکل گرفتن رفتارها، احساسات و تفکرات است. فعالیت سلولهای مغز را میتوان از طریق دستگاههای جدید نوار مغز با دقت بسیار ثبت کرد. نوار مغزی کمی (QEEG) شکلی ارتقا یافته از الکتروانسفالوگرافی یا نوار مغزی سنتی است. کلینیک نوروتراپی توانش خدمات نقشه مغزی QEEG را به مراجعین خود با هزینه مناسب ارائه می دهد جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 66570947 و 66570948 تماس بگیرید.
خواب یکی از عواملی است که نقش مهمی در سلامت و عملکرد روانشناختی و در بسیاری از حوزههای بهداشتی مانند سیستم ایمنی بدن، سیستم اعصاب و غدد درونریز و سیستم قلبی عروقی انسان دارد. تغییر در الگوی خواب میتواند بر سطح انرژی، تعادل عاطفی، توجه، تمرکز، حافظه و بهطورکلی سلامت فرد تأثیر منفی بگذارد. هنگامیکه فرد نتواند شبانه خوب بخوابد صبح روز بعد با خوابآلودگی و سردرگمی سپری می کند. در این شرایط بازدهی فرد پایین میآید و نمیتواند برنامههای روزانه را بهدرستی انجام دهد. طبیعی است که گاهی خواب طبیعی نباشد اما اگر روند بدخوابی همیشگی باشد، نشانگر این است که اختلال خواب اتفاق افتاده است. اختلالات خواب تنها بر روی عملکرد خواب فرد اثرگذار نیستند بلکه فرد را درزمینه های گوناگون زندگی فردی، خانوادگی، شغلی، تحصیلی، اجتماعی و … دچار نابسامانی و رنج میکنند.
آزار جنسی جدا از آسیبهای جسمی که به کودک وارد میکند، آثار مخرب فراوانی بر روی روان کودک بر جای میگذارد. اختلال استرس پس از حادثه، اضطراب، افسردگی و انزواطلبی نیز از اختلالات شایعی هستند که در این کودکان دیده میشود.
آزار جنسی همراه با PTSD و جسمی عمدتاً به دو شکل ظاهر میشود:
همراه با PTSD و بدون PTSD
در مدل اول بهصورت مکرر صحنه آزار جنسی برای کودک تکرار میشود (شبیه موج جنگ)
و در نوع دوم تجسم صحنه آزار جنسی متوقفشده است زیرا مداخله روانشناسی سریع انجامنشده و کودک در طول این مدت این حادثه ناگوار را انکار کرده اما همچنان مانند نوع اول تحت تأثیر اثرات مخرب آزار جنسی قرارداد.
در هر دو مدل لازم است به کودک کمک شود صحنه آزار را از کلیت اتفاق تا جزییات در چندین مرحله و در چند جلسه یادآوری کند. بعد از هر مرحله یادآوری کودک یا نوجوان دچار اضطراب میشود و درمانگر اجازه میدهد مراجع در حالت اضطراب بماند تا اینکه پاراسمپاتیک وارد عمل شود و کودک آرام شود و دوباره مراجع از ابتدا داستان را تعریف میکند
این تکنیک در بستر یک رابطه حمایتی میان درمانگر و مراجع، بارها تکرار میشود تا اینکه بار هیجانی آن اتفاق کمرنگ شود و فلش بکها از بین بروند.
نشانههای این اختلال میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
۱. کودک مدام احساس گناه و شرمزدگی میکند
۲. نسبت به رویدادهای مثبت فقر هیجانی و بیاحساسی دارد
۳. واپسروی رشدی، به صورتی که به رفتارهای اولیه کودکی مانند شبادراری و مکیدن انگشتبر میگردد
۴. کودک رفتارهای هیجانی و برانگیختگی بیشازحد از خود نشان میدهد و مدام گوشبهزنگ است
۵. کودک دچار اختلالات خواب، کابوس و رؤیاهای بدون محتوا میشود
۶. از مکانهایی که یادآور واقعه ناخوشایند است اجتناب میکنند
۷. تمایل به بازیهای تکراری در موضوع و پیرامون واقعه ناخوشایند
درمان کودک آسیبدیده از آزار جنسی
غالباً مداخلات روانشناسی اثرات چشمگیری میگذارند ولی گاهی در موارد بسیار شدید آزار جنسی داروهای بنزودیازپین مانند آلپرازولام/ کلونازپام/ دیازپام و لورازپام برای کاهش حملات هیجانی تجویز میشود تا تکنیکهای روانشناسی سریعتر اِعمال شود
درمان آزار جنسی در کودکان با نوروفیدبک
نوروفیدبک مغز را برای تولید آرامش آموزش میدهد و همزمان پاسخ استرسزا را تنظیم میکند. مناطق خاصی از مغز که توسط PTSD تحت تأثیر قرار دارند میتوانند برای تولید الگوهای سالمتر آموزشدیده و هدفمند شوند. اغلب، اولین نشانه بهبودی این است که مراجع خواب بهتری دارد و به ترتیب علائم دیگر شروع به بهبود میکنند و اغلب به میزان غالب توجهی داروها کاهش مییابند. بعد از آموزش کافی، شخص PTSD حالت آرامش خود را حفظ میکند. هنگامیکه آنها به این حالت پایدار رسیدند، جلسات نوروفیدبک میتواند تا زمانی که نیازی به آموزش بیشتر نباشد، کاهش یابد.
چرا PTSD با نوروفیدبک درمان میشود؟
تأثیرپذیری بالا
غیرتهاجمی بودن درمان
مستقل از دارو
بدون درد
بدون عوارض جانبی
درمان پایدار
همراه با آموزش کافی
نکته بسیار مهم
بهمحض اینکه متوجه شدید کودک یا نوجوان شما در معرض آزار جنسی قرارگرفته حتماً به روانشناس مراجعه کنید؛ زیرا اثر آزار جنسی خودبهخود برطرف نمیشود هرچه مداخله حرفهای دیرتر اتفاق بیفتد درمان سختتر خواهد شد.
خانم نجفی-کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
کلینیک توانبخشی کودکان توانش در زمینه آزار جنسی در کودکان با استفاده از متخصصان و مشاوران باتجربه خدمات مشاورهای و درمانی را به کودکان آسیبدیده از آزار جنسی و جسمی ارائه میدهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شمارههای 66570947 و 66570948 تماس بگیرید و با به آدرس خیابان جمالزاده جنوبی، نبش جمهوری، پلاک 78، طبقه اول، واحد 4 مراجعه نموده و از خدمات بهترین مرکز توانبخشی کودکان بهرهمند شوید.
کارکردهای شناختی فرایندهایی چون توجه، حافظه و کارکردهای اجرایی مانند انعطافپذیری شناختی، بازداری پاسخ، تصمیمگیری، حافظه کاری، استدلال، برنامهریزی و … هستند که انسان بهواسطه این فرایندها میتواند فعالیتهای هوشمندانه داشته باشد. ارزیابی شناختی، نوعی بررسی عملکرد مغز است که در آن با بررسی کارکردهای شناختی مغز، به بررسی سطح عملکرد مغز میپردازند. در اثر برخی از اختلالات روانپزشکی و عصب-شناختی، کارکردهای شناختی افراد دچار نقص و آسیب میگردد که برحسب نوع اختلال، نوع آسیبهای شناختی نیز متفاوت میباشند. در ارزیابی شناختی با استفاده از آزمونهای کامپیوتری و یا قلم کاغذی ابعاد مختلف عملکردهای شناختی مغز مورد بررسی قرار میگیرد.
یکی از روش های تخصصی و مورد تایید جهانی در زمینه کودک موسیقی درمانی با رویکرد توانمندسازی می باشد. موسیقی درمانی با رویکرد توانمند سازی عصبی یک رویکرد علمی است که با استفاده از موسیقی در بهبود کارکرد های شناختی (شامل حافظه، توجه، تمرکز و یادگیری)، مهارت های حسی - حرکتی و گفتاری و اختلالات عصبی نقش بسزایی دارد.
حافظه فعال (Working Memory) یک مفهوم نظری و محوری برای روانشناسی شناختی، روانشناسی عصبی و علوم اعصاب است. حافظه فعال نوعی حافظه کوتاهمدت است که برای حفظ موقت تعدادی از اطلاعات در ذهن و پردازش آنها بهمنظور استدلال و حل مسئله به کار میرود و اطلاعات مزاحم را کنار میگذارد. این حافظه، یک سیستم شناختی با ظرفیت محدود است که وظیفه نگهداری موقت اطلاعات موجود را جهت پردازش بر عهده دارد و برای استدلال، هدایت، تصمیمگیری و رفتار مهم است.
آزمونهای روانشناختی ابزارهایی هستند که بهمنظور بررسی دقیق توانمندیها، استعدادها، شخصیت، حافظه، توانایی یادگیری، قدرت استدلال و استنباط، سبک زندگی، نقاط قوت و ضعفهای احتمالی افراد در زندگی، مورداستفاده قرار میگیرند. آزمونهای روانشناختی میتوانند بهعنوان ابزارهایی معتبر در کنار مصاحبههای تشخیصی و بالینی در امر تشخیص و برنامهریزیهای آموزشی به شکل مؤثری مورداستفاده قرارگرفته و در راستای خودشکوفایی فردی و جمعی بسیار مفید باشند. این آزمونها بسته به اینکه چه چیزی را بررسی میکنند، استفادههای متفاوتی داشته و بهتبع، طبقهبندیهای مختلفی نیز خواهند داشت. برخی از آنها کاربرد عمومیتری داشته و برخی کاربرد تخصصیتر.
کلینیک توانبخشی و توانمندسازی عصبی توانش با تکیهبر بهروزترین یافتههای علمی و پژوهشی در حیطه روانشناسی، از مجموعهای از بهترین آزمونها برای دقت تشخیص و ارائه راهکارهای مناسب برای درمان استفاده میکند و که این امر موجب تشخیص زودهنگام اختلال و درمان بهموقع میگردد.
عملکردهای شناختی مغز، طیف گستردهای از ظرفیتهای رفتاری و فرآیندهای شناختی را در برمیگیرد که شامل استدلال کلامی، حل مسئله، برنامهریزی، ترتیب گذاری، توانایی حفظ توجه، بهرهمندی از بازخوردها، عملکرد چند تکلیفی، انعطافپذیری شناختی و توانایی اداره موقعیتهای جدید است. بخش دیگری از عملکردهای شناختی، شناخت اجتماعی است که بیشتر ادراک هیجانی، باورها و خواستهها و امیال را دربر میگیرد، مثل تجربه پاداش و تنبیه، تنظیم رفتارهای اجتماعی و تصمیمگیری که تفسیرهای هیجانی و شخصی را در برمیگیرد.
امروزه درمانهای جدیدی در حیطه اختلالهای روانشناختی و روانپزشکی به وجود آمده است. درمانهایی که به نسبت قبل اثربخشی سریعتر و کارآمدتری داشته و همچنین با عوارض کمتری هم همراه هستند. یکی از این درمانهای جدید، تحریک الکتروتراپی کرانیال CESیا تحریک الکتریکی جداره جمجمه است. CES یکی از درمانهای مبنی بر دانش علوم اعصاب است و مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است.
بعد ارزیابیهای کودک و تشخیص مشکلات درکی حرکتی، برنامههای درمانی انفرادی برای کودک در نظر گرفته میشود و در این برنامه درمانی، آموزش کودک از سطح توانايي کودک شروع شود و تا سطوح پيچيده ادامه دارد؛ و تمرینها از سطوح درکي - حرکتي ساده شروع میشود و تا سطح شناختي عالی پيش میرود. سپس با استفاده از روش يکپارچگي حسي (شنوايي، بينايي، لامسه، وستیبولار و عمقی) در تقويت حواس ضعيف کودک تلاش می شود تا بهتدریج و بهآرامی کودک به سطح رشد طبيعي نزديک شود. در واقع روش درکی حرکتی با مشخص کردن رابطه یادگیری بین مغز و بدن با استفاده از ۵ حوزه ذکرشده باعث میشود که مغز برای یادگیری مهیا شود.
کودکان مراحل مختلف رشدی را طی میکنند مرحله حسی حرکتی که در خلال شیرخوارگی و کودکی، پشت سر گذاشته میشود. در این مرحله، کودک به کمک حس و حرکت در محیط اطراف خود به تجربه میپردازد. بهتدریج بهسوی مرحله ادراکی حرکتی میروند کودک در این مرحله نیز مهارتهایی را کسب میکند. مرحله بعد مرحله شناختی است، در این مرحله، توانایی درک مفاهیم و کسب مهارتهایی مانند نمادسازی، انتزاع، بیان کلامی، خواندن و … در کودک پدید میآید.
در ادامه مطلب اختلال اضطرابی در کودکان، به شایع ترین اختلالات اضطرابی یعنی اختلال اضطراب جدایی (SAD)در کودکان می پردازیم
یکی از شایع ترین اختلالات اضطرابی، اختلال اضطراب جدایی (SAD)می باشد. اختلال اضطراب جدایی یکی از زیر شاخه های اختلالات اضطرابی است و در این اختلال فرد به علت جدایی از خانه یا افرادی (برای مثال یک والد، خواهر یا برادر، یا دوست) که با آنها اتصال عاطفی قوی دارد، اضطراب شدیدی از قبیل ترس و نگرانی را تجربه میکند. همچنین می تواند جنبه های مختلف زندگی از قبیل: شغل، تحصیل، روابط اجتماعی و خانوادگی و ... را تحت تأثیر قرار دهد.
اگرچه حالت اضطراب (Anxiety) نوعی حالت هیجان طبیعی می باشد که همه ی انسانها آن را در زندگی روزمره ی خود تجربه می نمایند اما زمانی که شدت حالت اضطراب زیاد می گردد سبب ایجاد حالت های ناراحت کننده می گردد زندگی انسان را مختل می نماید . اختلالات اضطرابی یکی از شایعترین انواع اختلالات روانشناختی می باشند که در دوران کودکی و نوجوانی مشاهده می گردند.
خطاهای گفتاری کودکان پیش دبستانی و قبل ازآن ساده و رایج تلقی می شود و خود را در قالب تکرار سیلاب ها و کشیدن اول صداها نشان می دهد. از آنجایی که کودک نسبت به شیوه گفتار خود آگاهی ندارد، معمولاً نگرانی خاصی هم از این بابت احساس نمی کند. چنانچه درمان لکنت در این مرحله آغاز شود، درصد بهبود کودک بسیار بالا خواهد بود.
آنچه که تاکنون مشخص شده این است که درمان های به روز و منسجم گفتاردرمانی بهترین راه بهبود لکنت می باشد. درمان لکنت با گفتاردرمانی برای کودکان به معنای این است که آنها یاد بگیرند به شیوه ای راحت تر صحبت کنند و احساس و نگرش مثبتی نسبت به صحبت کردن خود داشته باشند. مدت زمان و نوع درمان بستگی به نیازهای کودک، شدت و تغییرات لكنت او (رفتار لكنت) در طی زمانی دارد. در مجموع می توان گفت در هر گروه سنی رویکردهای متفاوتی وجود دارد.
یکی از مسائل و مشکلات خاص دوران کودکی اختلالات و ناروانی های گفتاری است که از جمله شایع ترین آنها می توان از لکنت زبان نام برد. لكنت یک اختلال گفتاریست که معمولا در صداهای اول كلمات رخ می دهد.